جستجوی گویندگان

ضبط صدا برای سیستم های VOIP (قسمت دوم)

ضبط صدا برای سیستم های VOIP (قسمت دوم)
شنبه 27 اکتبر 2018

ضبط صدا برای سیستم های VOIP (قسمت دوم)

در مقاله قبل خدمات مجموعه آواگر در زمینه VOIP و تلفن گویا، تعریف سیستم های ویپ، مزایا و امکانات این سیستم ها ذکر گردید. در ادامه محدودیت ها و معایب سیستم های VOIP تقدیم میگردد.

جهت مطالعه مقاله ضبط صدا برای سیستم های VOIP (قسمت اول) اینجا کلیک کنید.

خدمات-نصب-و-راه-اندازی-ویپ

محدودیت‌ها و معایب ویپ (VOIP)

  • قطع برق

برخلاف تلفن های سنتی، يک سیستم VOIP در زمان قطع جريان برق غیرقابل استفاده خواهد بود. در صورت قطع جريان برق امکان استفاده از تلفن های قديمی وجود خواهد داشت چراکه شرکت های مخابراتی، الکتريسیته را بر روی خطوط تلفن ارسال می نمايند. از الکتريسیته فوق به عنوان منبع تامین انرژی تلفن ها استفاده می گردد. تلفن های بی سیم Cordless استثناء هستند بدين ترتیب، حتی در صورت قطع جريان برق ، تلفن معمولا فعال و قابل استفاده خواهد بود چراکه برق تلفن از يک منبع ديگر تامین می گردد و يا يک سیستم VOIP مبتنی بر کامپیوتر به منظور انجام وظايف و عملکرد صحیح خود نیازمند استفاده از منابع تامین انرژی (برق) خارجی و اينترنت است. بنابراين در صورت قطع جريان برق و يا ارتباط اينترنت، امکان استفاده از سرويسVOIP وجود نخواهد داشت. يک راه حل برای اين مشکل استفاده از باطری پشتیبان يا ژنراتورهای برق برای تامین الکتريسیته است.

  • سرويس های اضطراری 110 و 119

اگر تمام سیستم بر مبنای IP باشد سرويس های اضطراری و فوری نخواهند توانست به طور اتوماتیک محل تماس های فوری را تعیین کنند.اين سرويس هم اکنون در کشورهای اروپايی پیاده سازی شده اما در ايران اين سرويس وجود ندارد.

  •   هزينه بالاتر دستگاه تلفن

از آنجا که IP Phones به پردازنده خودشان نیاز دارند، گرانتر از تلفن های آنالوگ سنتی هستند. اين هزينه با هزينه سخت افزار PBX که در مقايسه با تلفن های سنتی کاهش يافته، جبران می شود .در عمل هزينه راه اندازی يک سرويس VOIP در صورت استفاده از تلفنهای IP به مراتب گرانتر میباشد. اما راه اندازی مرکز تلفن IP هزينه کمتری نسبت به مرکز تلفن سنتی دارد.

  • مباحث شبکه

بدون يک شبکه باثبات، سیستم های تلفنی برمبنای IP به خوبی عمل نمی کنند، ما ترجیحا استفاده از سیم کشی مجزا رابه جای تلفن های زنجیره ای پیشنهاد می کنیم zone های ديگر در شبکه میتوانند از طريق پیکربندی و تنظیمات routerبه خصوص NAT  و تنظیماتACL  بازبینی و کنترل از راه دور محافظت شوند.

  • کیفیت صوت

بعضی بر این عقیده اند که با پهنای باند معقول و تجهیزات مناسب، می توان کیفیت صدا را بهبود بخشید و به يک سطح قابل قبول رساند. در دنیای واقعی شرايط بگونه ای ديگر است و هیچگونه تضمینی وجود نخواهد داشت که کیفیت صدا مطلوب و قابل قبول باشد. پارامترها و يا دلايل متعددی می تواند در کاهش کیفیت صوت تاثیرگذار باشند. اولین و در عین حال مهمترين دلیل به نحوه کارکرد VOIP برمیگردد. زمانی که يک فايل از نقطه A به نقطه B و بر روی يک شبکه IP ارسال می گردد، فايل مورد نظر به مجموعه ای از بسته های اطلاعاتی و يا همان Packets تقسیم می گردد. در ادامه بسته های اطلاعاتی بر اساس يک اولويت و با يک نظم و ترتیب خاص ارسال می گردند. با توجه به ماهیت توزيع شده اينترنت، بسته های اطلاعاتی ممکن است با همان اولويتی که در مبداء ارسال می گردند، به مقصد نرسند، و اگر اولويت ارسال و دريافت متفاوت باشد در زمان ارسال داده ، وضعیت فوق مشکل خاصی را ايجاد نخواهدکرد چراکه دريافت کننده قادر به استفاده از شماره عددی نسبت داده شده به بسته اطلاعاتی است تا به کمک آن بتواند جايگاه بسته دريافتی را بین تمامی بسته های اطلاعاتی مشخص و فرآيند بازسازی داده ارسالی انجام شود. فن آوری VOIP ، صوت را به داده ديجیتال تبديل و پس از قرار دادن در بسته های اطلاعاتی آنها را از طريق اينترنت ارسال می نمايد. همانند ساير نوع های داده، بسته های اطلاعاتی فوق ممکن است با همان اولويتی که ارسال شده اند به مقصد نرسند. سیستم VoIP دريافت کننده قادر به بازسازی مجدد بسته های اطلاعاتی صرفنظر از اولويت دريافت آنها می باشد. ماهیت تبديل صوت به صورت بلادرنگ است و اين بدان معنی است که در صورتی که بسته های اطلاعاتی با اولويت ارسال در مقصد دريافت نشوند ، در زمان بازسازی مجدد داده – تبديل داده ديجیتال به صوت – سکوت را شاهد خواهیم بود.

  • تاخیر

تاخیر ممکن است باعث بروز مسائل جدی در سیستم های VOIP گردد. داده می بايست با سرعت کافی برای دريافت کننده ارسال تا وی بتواند پس از دريافت و بدون وجود يک تاخیر محسوس آنها را مجددابازسازی نمايد. ضعف و با بروز مشکل در پهنای باند می تواند مسائلی همچون تاخیر در ارسال داده را برای سیستم های VOIP به دنبال داشته باشد . تولیدکنندگان تجهیزات VOIP سعی می کنند محصولاتی را تولید نمايند که به پهنای باند کمتری نیاز داشته باشند. بدين منظور استفاده از الگوريتم های فشرده سازی در کانون توجه قرار دارد . تا کنون الگوريتم های فشرده سازی مختلفی طراحی و پیاده سازی شده است که هر يک از آنها دارای مزايا و محدوديت های مختص به خود می باشند.

  • سازگاری

استفاده از سیستم VOIP در مواردی که دو سر نقطه تماس را PC تشکیل می دهد از يک استاندارد جامع تبعیت نمی نمايد . برخی از سیستم های VOIP اختصاصی بوده و صرفا امکان تماس با ساير افرادی را فراهم می نمايد که از نرم افزار مشابه استفاده می نمايند. البته بايد در نظر داشت که اين محدوديت يک نفطه ضعف محسوب نمی شود چرا که در ارتباطات و برقراری ارتباط همیشه اصل بر ررعايت استانداردها و پروتکلهاست.

  • فشرده سازی و زمان

فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اولیه، زمان پردازش مختص به خود را خواهد داشت. علاوه بر اين، فشرده سازی افت کیفیت صدا را به دنبال خواهد داشت. برخی از الگوريتم های فشرده سازی مسائل خاصی نظیر اکو صدا را ايجاد خواهند کرد. البته، امکان فیلتر نمودن اکو ايجاد شده وجود خواهد داشت. ولی انجام اين کار زمان بیشتری را از پردازنده خواهد گرفت . فشرده سازی و فیلترينگ داده موضوعی بمرابت از يک مسئله عادی برای سیستم های VOIP مبتنی بر کامپیوتر نسبت به تلفن های VOIP می باشند. تلفن های VOIP فیلترينگ و فشرده سازی مورد نیاز را در سطح سخت افزار انجام می دهند. بدين ترتیب نگران پردازش انجام شده توسط اينگونه تلفن ها نخواهیم بود . بديهی است که قیمت تلفن های VOIP از تلفن های معمولی گرانتر باشد.

  • وابستگی

در صورت استفاده از يک سیستم VOIP مبتنی بر کامپیوتر، به منظور برقراری تماس، به خود کامپیوتر نیز وابسته خواهیم شد. چراکه در ابتدا لازم است تا کامپیوتر روشن و پس از فعال شدن سیستم عامل مربوطه و نرم افزارهای مورد نیاز امکان برقراری تماس فراهم شود.

business brochure design with colorful hexagonal shapes