برای ضبط کردن پیغام در سیستم دیزا ابتدا باید به یک نکته مهم توجه کرد و نکته مهم این می باشد که فقط داخلی مدیر می تواند عمل ضبط کردن پیغام را انجام دهد . بنابراین قبل ازاینکه بخواهید ؛عمل ضبط کردن پیغام برای OGM های سیستم دیزا را انجام دهید ؛ ابتدا باید برای مرکز تلفن یک داخلی مدیر انتخاب کنید . به طور پیش فرض داخلی های ۱۰۱دستگاه سانترال tes824 ؛ داخلی مدیر می باشد .به هر حال برای اینکه عمل ضبط پیغام از طریق یک داخلی انجام می شود و ان داخلی باید دارای امکان و یاسرویس مدیر باشد ؛
ضبط کردن فایل صوتی توسط کابل مخصوص :
ابتدا کابل مخصوص را مطابق شکل بالا به لبتاپ یا موبایل از یک سو و به جک هدست تلفن اپراتور از سوی دیگر متصل نمایید سپس فایل صوتی خود را در موبایل یا لبتاپ در حالت اماده پخش قرار داده و به سراغ گوشی مدیریتی داخلی شماره ۱۰۱ رفته در حالتی که گوشی در حالت نرمال ( یعنی گوشی تلفن در روی تلفن جای گرفته است ) دکمهprograme را زده و سپس کد ۹۱۱ را شماره گیری فرمایید و سپس دکمه SP-Phone را فشار داده و پس از شنیدن صدای تائید و شروع شمارش زمان ؛ بلافاصله روی دکمه PLAY روی موبایل و یا لبتاپ کلیک نمایید و پس از پایان پیغامتان و دکمه STORE را بفشارید ( در برخی از موارد میتوانید با فشردن دوباره دکمه SP-Phone ضبط پیغام ر در این مرحله پایان دهید ) ؛ در این زمان پیغام ضبط شده به طور اتوماتیک پخش خواهد شد که شما به علت اتصال کابل قادر به شنیدن آن نیستید سپس دوباره دکمه SP-Phone را فشار دهید و از حالت برنامه ریزی خارج شوید .
نکته بسیار مهم : جهت بالا رفتن کیفیت ضبط صدا روی سانترال ، سطح صدای ( ولوم ) موبایل و یا لبتاپ را خیلی بلند نکنید و آن مقدار هم کم نباشد که صدا در سانترال ضعیف رکورد شود . این سطح صدا را به گونه ای تعیین کنید که نه آنقدر بلند باشد که صدا برش بخورد ( صدا خش دار شود ) و نه آن مقدار کم که صدا خیلی ضعیف شود .
پخش پیغام ضبط شده :
اگر بخواهید پیغام ضبط شده ؛ مجددا پخش شود ؛ کابل را از تلفن جدا نموده و به سراغ گوشی مدیریتی داخلی شماره ۱۰۱ رفته در حالتی که گوشی در حالت نرمال قراردارد یعنی گوشی تلفن در سر جای خود است دکمه program را زده و سپس کد ۹۲۱ را شماره گیری فرمایید گوشی رابردارید و به نوای پیغام گوش دهید .